fbpx
Close
Type at least 1 character to search
Back to top

Certyfikat Rezydencji Podatkowej – Google, Facebook, LinkedIn, Twitter, Pinterest, Tik Tok

Polskie firmy coraz chętniej sięgają po narzędzia reklamowe dostępne na najpopularniejszych portalach społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter czy LinkedIn. Nie wszyscy przedsiębiorcy zdają sobie jednak sprawę z tego, że korzystając z usług reklamowych oferowanych przez zagraniczne serwisy, narażeni są na podwójne opodatkowanie. Istnieje jednak sposób, by go uniknąć – to certyfikat rezydencji podatkowej. Czym jest i jak go uzyskać w 2024 roku? Sprawdźmy!

Czym jest certyfikat rezydencji podatkowej?

Certyfikat rezydencji podatkowej jest dokumentem potwierdzającym, że podatnik posiada stałe miejsce zamieszkania albo siedzibę firmy w danym państwie i w związku z tym określa, w jakim kraju zapłaci on podatek – w tym wypadku od nabytych usług reklamowych w zagranicznych serwisach. W praktyce, jest to bardzo istotne zaświadczenie, które pozwala uniknąć podwójnego opodatkowania i tym samym nie narazić się na dodatkowe, niepotrzebne koszty.

Obowiązek uzyskania certyfikatu rezydencji podatkowej przez firmy korzystające z usług reklamowych na takich platformach, jak Facebook, LinkedIn, Twitter, Tik Tok, Pinterest czy Google został wprowadzony 1 stycznia 2023 roku wraz z nowelizacją ustawy o podatku dochodowych od osób prawnych. 

Nie istnieje z góry ustalony wzór certyfikatu rezydencji podatkowej, ale każdy powinien zawierać:

Ø  dane podmiotu – imię i nazwisko albo nazwę oraz adres siedziby firmy;

Ø  datę wydania dokumentu;

Ø  zaświadczenie o miejscu siedziby firmy dla celów podatkowych;

Ø  dane organu wydającego;

Ø  informację o okresie obowiązywania certyfikatu (nie jest to warunek konieczny).

Najbardziej istotna jest data wydania certyfikatu, ponieważ uzyskany dochód powinien mieścić się w konkretnych ramach czasowych, co stanowi potwierdzenie rezydencji podatkowej w momencie uzyskania dochodu. Istnieją sytuacje, w których dokument nie zawiera okresu obowiązywania – w takiej sytuacji jest on ważny przez okres dwunastu miesięcy od dnia wydania. Po tym czasie należy ubiegać się o kolejny certyfikat rezydencji podatkowej.

Jak uzyskać certyfikat rezydencji podatkowej?

Certyfikat rezydencji podatkowej wydaje urząd skarbowy, w którym rozliczasz swoje dochody. W celu uzyskania dokumentu należy złożyć wniosek na druku CFR-1 (znajdziesz go w siedzibie albo na stronie internetowej US) – możesz dostarczyć go osobiście albo przesłać pocztą. Istnieje również możliwość złożenia wniosku w formie elektronicznej – np. za pośrednictwem platformy e-PUAP lub w e-Urzędzie Skarbowym.

Rekomendujemy tę ostatnią opcję, ponieważ jest ona bezpłatna. Składając wniosek papierowy albo przez e-PUAP, musisz wnieść opłatę skarbową w wysokości 17 złotych (dowód zapłaty należy dołączyć do wniosku).

Po co potrzebny jest certyfikat rezydencji podatkowej?

Uzyskanie certyfikatu rezydencji podatkowej jest niezbędne, by uniknąć podwójnego opodatkowania. To jednak nie wszystko. 

Ø  Dzięki certyfikatowi władze podatkowe mogą w prosty sposób zweryfikować, w jakim kraju dana firma jest rezydentem podatkowym.

Ø  Certyfikat może być wymagany przez lokalne przepisy podatkowe i pozwala firmom utrzymać zgodność z różnymi regulacjami podatkowymi (zarówno krajowymi, jak i międzynarodowymi).

Ø  Certyfikat umożliwia firmom, zwłaszcza tym międzynarodowym, efektywniejsze planowanie zobowiązań podatkowych.

Ø  W niektórych sytuacjach certyfikat może uprawniać firmy do różnego rodzaju korzyści podatkowych.

Z punktu widzenia polskich firm, które korzystają z usług reklamowych na zagranicznych portalach, najistotniejsze jest jednak uniknięcie podwójnego opodatkowania – certyfikat rezydencji podatkowej to niezbędne zabezpieczenie na wypadek kontroli skarbowej (możesz przechowywać go w wersji elektronicznej).

Certyfikat rezydencji podatkowej Google

Promowanie firmowych stron internetowych w Google to kluczowe narzędzie reklamowe dla większości przedsiębiorstw. O ile w przypadku działań z zakresu pozycjonowania (SEO) w bezpłatnych wynikach wyszukiwania nie musisz pozyskiwać certyfikatu rezydencji Google 2024, o tyle już prowadząc płatne kampanie Google Ads, jest to obowiązkowe.

Certyfikat rezydencji podatkowej Facebook

Dużą popularnością wśród polskich firm cieszą się także reklamy na Facebooku. Pozwalają one zwiększyć zasięg postów i skuteczniej trafiać do odpowiedniej grupy odbiorców. Niezależnie od tego, z jakich form reklamy korzystasz i ile płacisz za usługi, certyfikat rezydencji Facebook 2024 będzie Ci potrzebny, by uniknąć podwójnego opodatkowania.

Certyfikat rezydencji podatkowej Linkedin

LinkedIn to jeden z najlepszych serwisów dla firm, które pragną budować swoją markę i nawiązywać relacje biznesowe. Aby jednak tworzyć tam kampanie reklamowe lub wysyłać oferty innym użytkownikom, niezbędne jest założenie konta biznesowego. Jego posiadanie zobowiązuje do pozyskania certyfikatu rezydencji LinkedIn 2024.

Certyfikat rezydencji podatkowej Twitter

Twitter, a właściwie X, to przede wszystkim serwis służący do wymiany opinii i komentarzy. Jednak portal ten, z czego niektórzy przedsiębiorcy nie zdają sobie sprawy, oferuje również całkiem szerokie możliwości reklamowe. Jeżeli skorzystasz z Twitter Ads, powinieneś pozyskać certyfikat rezydencji Twitter 2024.

Certyfikat rezydencji podatkowej Pinterest

Pinterest to jeden z nielicznych portali społecznościowych, który pozwala promować swoją działalność poprzez publikację ciekawych zdjęć, grafik czy materiałów wideo. Zdecydowanie warto skorzystać z narzędzi reklamowych oferowanych przez serwis, jednak efektem tego – jak zapewne już się domyślasz – będzie konieczność pozyskania certyfikatu rezydencji Pinterest 2024.

Certyfikat rezydencji podatkowej TikTok

Pozostał nam Tik Tok, który jest idealną platformą do pozyskiwania klientów z młodszej grupy wiekowej. Oczywiście również ten serwis oferuje szeroki wachlarz możliwości dla reklamodawców, a prowadzenie tam kampanii wiążę się z obowiązkiem posiadania certyfikatu rezydencji Tik Tok 2024.