fbpx
Close
Type at least 1 character to search
Back to top

Czym jest Google Consent Mode v2 i jak go wdrożyć?

Wprowadzony w 2020 roku Google Consent Mode, czyli tryb uzyskiwania zgody, dawał właścicielom stron internetowych możliwość dostosowywania funkcji śledzenia w zależności od zgody użytkownika na pliki cookies. Wprowadził przejrzysty format informowania o gromadzeniu i przechowywaniu informacji, a także pozwalał na zaznaczanie tych ciasteczek, na których zapisywanie zgadzał internauta. W marcu 2024 wdrożona zostanie aktualizacja tego formatu, dlatego warto dowiedzieć się, jakie zmiany wprowadzi Consent Mode v2 i dlaczego warto go wdrożyć.

Trochę historii, czyli o co chodzi z tym Consent Mode i plikami cookies?

Od kilku lat na całym świecie wprowadzane są zmiany dotyczące ochrony danych osobowych osób korzystających z internetu. Każdy przedsiębiorca, chcąc gromadzić i przechowywać informacje o użytkownikach stron WWW, musi dostosować się do wymogów RODO, zgodnie z którymi obowiązkowe jest między innymi informowanie o stosowanych cookies, czyli plikach przechowywanych na urządzeniu użytkownika. Popularne ciasteczka przechowują informacje dotyczące internautów i pozwalają śledzić ich aktywność w sieci, dlatego są wykorzystywane przez firmy do rozpoznawania preferencji potencjalnych klientów oraz tworzenia w oparciu o nie działań marketingowych.

W praktyce każdy właściciel strony internetowej powinien:

Ø  przedstawić użytkownikowi informacje o wykorzystywanych ciasteczkach za pomocą specjalnego okna, które wyskakuje podczas pierwszej wizyty w witrynie;

Ø  umożliwić użytkownikowi wybór rodzajów plików cookies, które będą zapisywane na jego urządzeniu;

Ø  zapewnić użytkownikowi łatwość wyboru ciasteczek, by proces ten nie sprawiał mu trudności.

Niestety, na wielu witrynach informacje o ciasteczkach nie są prezentowane we właściwy sposób, a nawet wprowadzają internautów w błąd. Problem stanowią zwłaszcza tzw. 3rd party cookies, które umieszczane są na urządzeniu użytkownika nie przez właściciela strony, ale podmioty partnerskie – np. sieci reklamowe czy portale społecznościowe. W świetle obowiązujących przepisów RODO nie są one wystarczająco transparentne i dlatego wkrótce mają całkowicie zniknąć, co może znacząco utrudnić marketerom zbieranie danych użytkowników w Google Analytics, a także optymalizowanie kampanii Google Ads.

Wszystko to sprawiło, że Google zdecydowało się wprowadzić w 2020 roku Consent Mode, czyli mechanizm, który stanowi kompromis między zachowaniem pełnej prywatności użytkowników stron internetowych a możliwością zbierania danych służących do prowadzenia kampanii marketingowych. Pozwala on na wprowadzenie domyślnego stanu zgody użytkownika i legalne gromadzenie informacji o nim.

Efekt? Z jednej strony dostosowanie strony internetowej i plików cookies do obowiązujących przepisów dotyczących ochrony danych osobowych, a z drugiej możliwość dalszego zbierania informacji o użytkownikach oraz prowadzenie efektywnych działań marketingowych.

Oczywiście takie rozwiązanie ma swoje ograniczenia – w sytuacji, gdy internauta odrzuci pliki cookies i zadziała Consent Mode, niemożliwe będzie pozyskiwanie dokładnych danych (np. lokalizacji czy cech). Informacje, jakie otrzyma właściciel strony, generowane są przez AI, które analizuje zachowania użytkowników wyrażających zgodę na cookies i w ten sposób tworzy najbardziej możliwe scenariusze. Jest to jednak kompromis, który warto zaakceptować.

Co to jest Consent Mode v2 i różni się od poprzedniej wersji?

Skoro wstęp mamy już za sobą, możemy przejść do meritum, czyli Consent Mode v2. Jest to aktualizacja przedstawionego wyżej mechanizmu, która ma pozwolić Google dostosowanie się do wymogów Digital Markets Act, czyli regulacji Unii Europejskiej, która nakłada na wyszukiwarki internetowe oraz platformy social media nowe obowiązki – między innymi zapewnienie, że dane użytkowników nie będą przetwarzane bez wymaganej zgody. 

W efekcie Consent Mode v2, wymaga od właścicieli stron jasnej deklaracji, na jakie zgody przystał użytkownik. W sytuacji, gdy nie otrzyma takiej informacji, będzie to traktował jak brak zgody. Co więcej, o ile w poprzedniej wersji tryb uzyskiwania zgody był opcjonalny, o tyle teraz będzie obowiązkowy dla firm wykorzystujące kody analityczne Google, korzystających z Google Ads, używających piksela Facebooka, pozyskujących kontakty do newslettera lub używających cookies do remarketingu, a jego brak może wiązać się z wieloma nieprzyjemnymi konsekwencjami dla reklamodawców.

Najważniejszą zmianą w Consent Mode v2 są dwa dodatkowe stany zgód związane z reklamami. Mowa tu o:

Ø  ad_user_data, który pozwala określić, czy dane użytkownika mogą być wykorzystywane do celów reklamowych i czy są one wysyłane do Google na podstawie zgody internauty – dotyczy Google Ads, Google Play oraz Google Shopping;

Ø  ad_personalization, który określa, czy dane użytkownika mogą zostać wykorzystane z reklamach spersonalizowanych, takich jak remarketing.

Nowością jest także parametr gcd (Google Consent Decision), który decyduje o tym, jakie dane mogą być przetwarzane przez skrypty Google, określając status zgody jako granted (przyznana) lub denied (odrzucona) dla powyższych parametrów (a także znanych z pierwszej wersji Consent Mode ad_storage i analytics_storage).

Dlaczego warto wdrożyć Consent Mode v2?

Jak wspomnieliśmy wcześniej, od marca 2024 roku Consent Mode będzie obowiązkowy,  pomaga on bowiem w przestrzeganiu przepisów dotyczących ochrony danych osobowych i pozwala uniknąć zarówno problemów wizerunkowych, jak i wysokich kar, które w Polsce nakłada UODO (Urząd Ochrony Danych Osobowych).

Consent Mode v2 może również okazać się bardzo pomocny dla reklamodawców korzystających z Google Ads. Umożliwia bowiem pozyskiwanie wartościowych danych nawet wtedy, gdy użytkownik nie wyrazi zgody na cookies – dzięki algorytmom AI właściciel strony pozna trendy w zachowaniu użytkowników i będzie mógł choćby częściowo odzyskać „utracone” informacje, zwiększając tym samym efektywność swoich kampanii.

Podsumowując, Conent Mode v2 warto wdrożyć, gdy:

Ø  prowadzisz kampanie reklamowe za pomocą Google Ads (w tym wypadku jest to obowiązkowe);

Ø  korzystasz na stronie z kodów śledzenia narzędzi analitycznych (Google Analytics lub Google Tag Manager);

Ø  pozyskujesz kontakty do swojej bazy mailingowej;

Ø  chcesz mieć pewność, że Twoja strona dostosowana jest do wymogów związanych z RODO.

Jakie są kary za brak Consent Mode v2?

Firmy reklamujące się za pomocą Google Ads, które nie wdrożą Consent Mode v2, narażone są na zablokowanie remarketingu i śledzenia konwersji. W efekcie bez trybu uzyskiwania zgody prowadzenie skutecznej kampanii marketingowej okaże się niemożliwe.

Samo niedostosowanie się do wytycznych RODO oraz łamanie przepisów gromadzenia i przetwarzania danych osobowych w Polsce grozi grzywna, kara ograniczenia wolności lub kara pozbawienia wolności do dwóch lat. Dlatego warto zadbać o tę kwestię i wdrożyć Consent Mode v2, który pomoże uniknąć potencjalnych problemów.

Wdrożenie Consent Mode v2 krok po kroku

Istnieje kilka sposobów na wdrożenie Consent Mode v2, ale tym najprostszym jest skorzystanie z odpowiedniej platformy zarządzania zgodami (CMP).  Jedną z nich jest Cookiebot, która pozwala zintegrować tryb uzyskiwania zgody w Google Tag Managerze oraz posiada wiele funkcjonalności, jak rejestr zgód na cookies czy skaner cookies. Dzięki temu łatwo wdrożysz Consent Mode i jednocześnie dostosujesz ciasteczka na swojej stronie internetowej do wytycznych RODO oraz przepisów Unii Europejskiej.

Jak to zrobić w kilku prostych krokach?

  1.     Załóż konto Cookiebot, przejdź do zakładki „Your Scripts” i wybierz pierwszy z dostępnych skryptów. 
  2.     Skopiuj kod JavaScript, a następnie wklej go w sekcję head strony internetowej, na której chcesz wdrożyć Consent Mode.
  3.     Zainstaluj skrypt do integracji Cookiebota z Consent Mode – znajdziesz go w tym miejscu.
  4.     Przenieś wszystkie kody śledzące (trackery) ze swojej strony internetowej do Google Tag Managera – zarówno te z aplikacji marketingowych i analitycznych, jak i kody społecznościowe czy multimedialne.
  5.     Zintegruj Cookiebota z Google Tag Managerem – oprócz przeniesienia kodów, w ustawieniach odblokuj Przegląd Zgód na Cookies, a także zmodyfikuj uruchamianie tagów w oparciu o Custom Event cookie_consent_update.

Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz na stronie Cookiebota – cały proces wdrażania Consent Mode nie jest skomplikowany i nie wymaga specjalistycznej wiedzy.

Pamiętaj! Jeżeli prowadzisz działania reklamowe, zadbaj o wdrożenie Consent Mode v2 jeszcze przed marcem 2024 roku!

Przydatne linki: 

Potrzebujesz pomocy z wdrożeniem Consent Mode v2?