fbpx
Close
Type at least 1 character to search
Back to top

Black Friday – one day, one chance

Z przygotowaniem sklepu do Black Friday, jest jak z pakowaniem się na wakacje. Niby zawsze wiesz, co masz ze sobą zabrać, ale i tak zapomnisz o kilku rzeczach. Różnica jest taka, że dodatkową parę skarpet czy plażowy ręcznik możesz kupić praktycznie w każdym sklepie znajdującym się w kurorcie, w którym przebywasz, natomiast jeśli zaprzepaścisz możliwość sprzedaży w Black Friday, na kolejną taką okazję musisz czekać rok. Krótko mówiąc – one day, one chance! Wykorzystaj jak najlepiej swoją szansę na pik sprzedażowy, przygotowując swój sklep do Black Friday z naszą checklistą.

TIPY DOTYCZĄCE SKLEPU

  1. Z odpowiednim wyprzedzeniem przeprowadź testy wydajnościowe. Przy użyciu narzędzi możesz wygenerować zwiększony ruch i sprawdzić, czy Twój sklep jest w stanie go obsłużyć. Jeśli Klienci w trakcie trwania promocji trafią na niedziałającą stronę, nie tylko nie dokonają zakupów, ale także zrażą się do kolejnych odwiedzin.

  2. Wpływ na to, czy Twój sklep wytrzyma duże obciążenie, ma wydajność serwera. Jeśli nie jesteś pewien, czy jest on gotowy na intensyfikację sprzedaży, skontaktuj się ze swoim hostingodawcą.

  3. Zwróć uwagę na szybkość wczytywania się Twojego sklepu. Już kilkusekundowe opóźnienie potrafi zredukować liczbę wyświetleń strony i zmniejszyć zadowolenie Klientów. Pamiętaj, że najwyższy współczynnik konwersji notują te strony e-commerce, które ładują się w przedziale 0-2 sekundy. Dbając o szybkość swojego sklepu, zadbasz więc zarówno o konwersje, jak i lojalizowanie kupujących.

  4. Osoby, które będą zajmować się obsługą Klienta w okresie Black Friday, będą miały dużo na głowie. Zautomatyzuj wcześniej część odpowiedzi oraz przygotuj na stronie bardziej rozbudowany FAQ, który wyeliminuje konieczność kontaktu z konsultantem.

  5. Bądź mobile friendly. Zwróć uwagę nie tylko na to, jak sklep wygląda na smartfonach, ale też na konkretne jego elementy – rozmiary i umiejscowienie buttonów CTA, ścieżkę zamówienia, prosty onboarding czy łatwość wyszukiwania produktów.

  6. Zweryfikuj swój proces płatności. Zadbaj o to, aby na stronie były dostępne te metody, które umożliwiają szybką płatność, np. BLIK. Jeśli Twoje towary są droższe, rozważ możliwość wprowadzenia płatności ratalnych. W sytuacji kiedy zbierasz dane o konwersjach, sprawdź czy thank you page po zakończeniu procesu płatności działa na bramce płatniczej prawidłowo.

  7. Pamiętaj o obowiązującej dyrektywie, aby obok promocyjnej ceny, wskazać najniższą cenę produktu, która obowiązywała w przeciągu ostatnich 30 dni.

  8. Dodaj dodatkową podstronę lub kategorię, w której zbierzesz wszystkie oferty z okazji Black Week. Dzięki temu Twoi Klienci szybko odnajdą produkty, które mogą kupić w atrakcyjnych cenach.

TIPY SPRZEDAŻOWE

  1. Zrób research najczęściej poszukiwanych i najchętniej kupowanych produktów z kategorii, które posiadasz w swoim sklepie. Najwyższą sprzedaż osiągniesz wtedy, kiedy zaoferujesz Klientom to, czego naprawdę potrzebują.

  2. Przeanalizuj asortyment produktów swojej konkurencji. Nie kopiuj 1:1 ich strategii. Sprawdź, co oferują i skup się na tym asortymencie, który pasuje do osiągnięcia Twoich celów sprzedażowych.

  3. Sprawdź swoje stany magazynowe. Zwróć uwagę na to, których produktów masz najwięcej i które z nich od dłuższego czasu Ci zalegają. Wykorzystaj Black Friday, aby się ich pozbyć, wyróżniając je obok bestsellerów.

  4. Nie podnoś sztucznie cen przed Black Friday. Klienci znają Twój asortyment i zorientują się, że chcesz ich oszukać.

  5. Oferuj atrakcyjne rabaty. Jeśli zaproponujesz zniżkę na poziomie 5-10%, nie będzie ona atrakcyjna dla Twojego Klienta, ponieważ takie promocje są oferowane w każdym innym momencie w roku.

  6. Wdrażaj strategię sprzedaży krzyżowej oraz sprzedaży dodatkowej. Sprzedaż krzyżowa polega na oferowaniu dodatkowych produktów do tego, który już Klient wybrał. Sprzedaż dodatkowa ma miejsce wtedy, kiedy Klient wybiera produkt, a Ty polecasz mu ten sam produkt w wersji droższej/ bardziej zaawansowanej. Celem takiego podejścia jest zwiększenie wartości transakcji.

  7. Jeśli znasz dobrze zachowania zakupowe swoich Klientów, możesz stworzyć ofertę w bardziej spersonalizowany sposób na podstawie tego, jak często dokonują oni zakupu, kiedy ostatni ich zakup miał miejsce i ile dany Klient wydawał do tej pory w Twoim sklepie. W ten sposób podzielisz kupujących na segmenty i dostosujesz do nich oferty w sposób bardziej indywidualny, zwiększając tym samym prawdopodobieństwo kolejnego zakupu.

  8. Jeśli nie chcesz przeceniać konkretnych produktów, możesz zaoferować kupującym rabat na cały koszyk. Rabat może być tym wyższy, im wyższa jest wartość koszyka.

TIPY MARKETINGOWE

  1. Nie zwlekaj z promocją do ostatnich dni przed Black Friday i Cyber Monday. Wystartuj ze swoimi kampaniami już początkiem listopada, informując Klientów, na jakie oferty mogą liczyć.

  2. Pamiętaj również, że zanim Twoje reklamy zostaną opublikowane, muszą przejść proces akceptacji. Przed Black Friday czas ten może być znacznie wydłużony, a jeśli Twoje reklamy nie zostaną zaakceptowane, stracisz całkowicie okazję na zwiększenie sprzedaży.

  3. Korzystasz z kampanii Google Shopping? Odpowiednio wcześnie przygotuj feed produktowy. Prawdopodobnie nie będziesz chciał przeceniać całego swojego asortymentu, dlatego utwórz osobny zestaw produktów, które chcesz wyeksponować w Black Friday.

  4. Puszczasz kampanię searchową? Wykorzystaj w tym okresie rozszerzenie promocji. Dzięki temu od razu poinformujesz Klientów, na jakie rabaty mogą liczyć i przyciągniesz tych, którzy szukają tego typu okazji.

  5. Sprawdź swój pixel Facebooka. Ten niewielki fragment kodu pozwala Ci monitorować kto, co i jak zrobił na Twojej stronie. Umożliwia także tworzenie niestandardowej grupy odbiorców na podstawie zachowań aktualnych Klientów. Wykorzystaj prostą wtyczkę do przeglądarki Google Chrom o nazwie “Meta Pixel Helper”, by sprawdzić, czy wszystkie zdarzenia działają prawidłowo.

  6. Koniecznie przejrzyj swój katalog produktów na Facebooku – zweryfikuj, czy działa on prawidłowo, czy nie znajdują się w nim zduplikowane lub nieaktywne produkty. Warto zrobić to wcześniej, aby w razie nieprawidłowości mieć czas na reakcje.

  7. Sprawdź swoje listy remarketingowe. Jeśli jeszcze z nich nie korzystasz, to najwyższy czas, aby je stworzyć. Jeśli masz je utworzone, to pamiętaj, że możesz zbierać dane nie tylko z całej swojej strony, ale też z konkretnych podstron, linków czy UTM-ów.

  8. Wysyłaj do swoich Klientów spersonalizowane maile z ofertami na Black Friday w oparciu o wcześniejsze zamówienia.

  9. Stosuj liczniki czasu promocji. W innych okresach w roku nie są one aż tak skuteczne, ale przy ofertach na Black Friday doskonale podkręcają one atmosferę oczekiwania.

  10. Nie odstraszaj Klientów wyskakującymi pop-upami, informującymi o promocjach. Nie ma nic bardziej denerwującego niż okienko, które pojawia się zaraz po wejściu na stronę i przesłania treści.

Dotarłeś/ dotarłaś do końca? Uwierz, że to, co pozwoli Ci przetrwać Black Friday to gotowość. 

Are you ready?