Black Friday – one day, one chance
Z przygotowaniem sklepu do Black Friday, jest jak z pakowaniem się na wakacje. Niby zawsze wiesz, co masz ze sobą zabrać, ale i tak zapomnisz o kilku rzeczach. Różnica jest taka, że dodatkową parę skarpet czy plażowy ręcznik możesz kupić praktycznie w każdym sklepie znajdującym się w kurorcie, w którym przebywasz, natomiast jeśli zaprzepaścisz możliwość sprzedaży w Black Friday, na kolejną taką okazję musisz czekać rok. Krótko mówiąc – one day, one chance! Wykorzystaj jak najlepiej swoją szansę na pik sprzedażowy, przygotowując swój sklep do Black Friday z naszą checklistą.
TIPY DOTYCZĄCE SKLEPU
- Z odpowiednim wyprzedzeniem przeprowadź testy wydajnościowe. Przy użyciu narzędzi możesz wygenerować zwiększony ruch i sprawdzić, czy Twój sklep jest w stanie go obsłużyć. Jeśli Klienci w trakcie trwania promocji trafią na niedziałającą stronę, nie tylko nie dokonają zakupów, ale także zrażą się do kolejnych odwiedzin.
- Wpływ na to, czy Twój sklep wytrzyma duże obciążenie, ma wydajność serwera. Jeśli nie jesteś pewien, czy jest on gotowy na intensyfikację sprzedaży, skontaktuj się ze swoim hostingodawcą.
- Zwróć uwagę na szybkość wczytywania się Twojego sklepu. Już kilkusekundowe opóźnienie potrafi zredukować liczbę wyświetleń strony i zmniejszyć zadowolenie Klientów. Pamiętaj, że najwyższy współczynnik konwersji notują te strony e-commerce, które ładują się w przedziale 0-2 sekundy. Dbając o szybkość swojego sklepu, zadbasz więc zarówno o konwersje, jak i lojalizowanie kupujących.
- Osoby, które będą zajmować się obsługą Klienta w okresie Black Friday, będą miały dużo na głowie. Zautomatyzuj wcześniej część odpowiedzi oraz przygotuj na stronie bardziej rozbudowany FAQ, który wyeliminuje konieczność kontaktu z konsultantem.
- Bądź mobile friendly. Zwróć uwagę nie tylko na to, jak sklep wygląda na smartfonach, ale też na konkretne jego elementy – rozmiary i umiejscowienie buttonów CTA, ścieżkę zamówienia, prosty onboarding czy łatwość wyszukiwania produktów.
- Zweryfikuj swój proces płatności. Zadbaj o to, aby na stronie były dostępne te metody, które umożliwiają szybką płatność, np. BLIK. Jeśli Twoje towary są droższe, rozważ możliwość wprowadzenia płatności ratalnych. W sytuacji kiedy zbierasz dane o konwersjach, sprawdź czy thank you page po zakończeniu procesu płatności działa na bramce płatniczej prawidłowo.
- Pamiętaj o obowiązującej dyrektywie, aby obok promocyjnej ceny, wskazać najniższą cenę produktu, która obowiązywała w przeciągu ostatnich 30 dni.
- Dodaj dodatkową podstronę lub kategorię, w której zbierzesz wszystkie oferty z okazji Black Week. Dzięki temu Twoi Klienci szybko odnajdą produkty, które mogą kupić w atrakcyjnych cenach.
TIPY SPRZEDAŻOWE
- Zrób research najczęściej poszukiwanych i najchętniej kupowanych produktów z kategorii, które posiadasz w swoim sklepie. Najwyższą sprzedaż osiągniesz wtedy, kiedy zaoferujesz Klientom to, czego naprawdę potrzebują.
- Przeanalizuj asortyment produktów swojej konkurencji. Nie kopiuj 1:1 ich strategii. Sprawdź, co oferują i skup się na tym asortymencie, który pasuje do osiągnięcia Twoich celów sprzedażowych.
- Sprawdź swoje stany magazynowe. Zwróć uwagę na to, których produktów masz najwięcej i które z nich od dłuższego czasu Ci zalegają. Wykorzystaj Black Friday, aby się ich pozbyć, wyróżniając je obok bestsellerów.
- Nie podnoś sztucznie cen przed Black Friday. Klienci znają Twój asortyment i zorientują się, że chcesz ich oszukać.
- Oferuj atrakcyjne rabaty. Jeśli zaproponujesz zniżkę na poziomie 5-10%, nie będzie ona atrakcyjna dla Twojego Klienta, ponieważ takie promocje są oferowane w każdym innym momencie w roku.
- Wdrażaj strategię sprzedaży krzyżowej oraz sprzedaży dodatkowej. Sprzedaż krzyżowa polega na oferowaniu dodatkowych produktów do tego, który już Klient wybrał. Sprzedaż dodatkowa ma miejsce wtedy, kiedy Klient wybiera produkt, a Ty polecasz mu ten sam produkt w wersji droższej/ bardziej zaawansowanej. Celem takiego podejścia jest zwiększenie wartości transakcji.
- Jeśli znasz dobrze zachowania zakupowe swoich Klientów, możesz stworzyć ofertę w bardziej spersonalizowany sposób na podstawie tego, jak często dokonują oni zakupu, kiedy ostatni ich zakup miał miejsce i ile dany Klient wydawał do tej pory w Twoim sklepie. W ten sposób podzielisz kupujących na segmenty i dostosujesz do nich oferty w sposób bardziej indywidualny, zwiększając tym samym prawdopodobieństwo kolejnego zakupu.
- Jeśli nie chcesz przeceniać konkretnych produktów, możesz zaoferować kupującym rabat na cały koszyk. Rabat może być tym wyższy, im wyższa jest wartość koszyka.
TIPY MARKETINGOWE
- Nie zwlekaj z promocją do ostatnich dni przed Black Friday i Cyber Monday. Wystartuj ze swoimi kampaniami już początkiem listopada, informując Klientów, na jakie oferty mogą liczyć.
- Pamiętaj również, że zanim Twoje reklamy zostaną opublikowane, muszą przejść proces akceptacji. Przed Black Friday czas ten może być znacznie wydłużony, a jeśli Twoje reklamy nie zostaną zaakceptowane, stracisz całkowicie okazję na zwiększenie sprzedaży.
- Korzystasz z kampanii Google Shopping? Odpowiednio wcześnie przygotuj feed produktowy. Prawdopodobnie nie będziesz chciał przeceniać całego swojego asortymentu, dlatego utwórz osobny zestaw produktów, które chcesz wyeksponować w Black Friday.
- Puszczasz kampanię searchową? Wykorzystaj w tym okresie rozszerzenie promocji. Dzięki temu od razu poinformujesz Klientów, na jakie rabaty mogą liczyć i przyciągniesz tych, którzy szukają tego typu okazji.
- Sprawdź swój pixel Facebooka. Ten niewielki fragment kodu pozwala Ci monitorować kto, co i jak zrobił na Twojej stronie. Umożliwia także tworzenie niestandardowej grupy odbiorców na podstawie zachowań aktualnych Klientów. Wykorzystaj prostą wtyczkę do przeglądarki Google Chrom o nazwie “Meta Pixel Helper”, by sprawdzić, czy wszystkie zdarzenia działają prawidłowo.
- Koniecznie przejrzyj swój katalog produktów na Facebooku – zweryfikuj, czy działa on prawidłowo, czy nie znajdują się w nim zduplikowane lub nieaktywne produkty. Warto zrobić to wcześniej, aby w razie nieprawidłowości mieć czas na reakcje.
- Sprawdź swoje listy remarketingowe. Jeśli jeszcze z nich nie korzystasz, to najwyższy czas, aby je stworzyć. Jeśli masz je utworzone, to pamiętaj, że możesz zbierać dane nie tylko z całej swojej strony, ale też z konkretnych podstron, linków czy UTM-ów.
- Wysyłaj do swoich Klientów spersonalizowane maile z ofertami na Black Friday w oparciu o wcześniejsze zamówienia.
- Stosuj liczniki czasu promocji. W innych okresach w roku nie są one aż tak skuteczne, ale przy ofertach na Black Friday doskonale podkręcają one atmosferę oczekiwania.
- Nie odstraszaj Klientów wyskakującymi pop-upami, informującymi o promocjach. Nie ma nic bardziej denerwującego niż okienko, które pojawia się zaraz po wejściu na stronę i przesłania treści.
Dotarłeś/ dotarłaś do końca? Uwierz, że to, co pozwoli Ci przetrwać Black Friday to gotowość.
Are you ready?